Saturday, August 31, 2013

Hari Merdeka ke 20 aku.

hari ni, hari merdeka.

tapi, tak gaya macam merdeka pun. tak rasa merdeka pun. tak rasa semangat nasionalisme pun.
sedihnya. dah cuba nak tengok cerita cerita yang bertemakan kenegaraan. tapi, cerita klzombi je pun yang paling menarik perhatian untuk ditonton.

hari ni, hari merdeka.

makin lama makin ramai nampak budak2 remaja pakai baju dengan design bendera penjajah. bangga sangat ke. pelik aku.

haritu aku jalan kat mall, nampak sekumpulan remaja lelaki, semua bawak sling bag gambar bendera jepun. pelik aku.

jalan2 kat shah alam suatu ketika dulu, pastu nampak kawan aku. pakai baju bendera union jack, beg merah putih, cincin bulat gambar union jack. yang ni aku rasa nak tampar muka dia. terkejut sangat aku.

betul, fashion tu pilihan masing2. tapi jangan lah gunakan lutut untuk berfashion. bukan aku kata kena pakai baju kurung dengan baju melayu (utk malays), cheongsam dan baju2 tradisional lain nak gi mall, cuma yelah. janganlah bangga sangat dengan bendera negara orang lain. buat malu aku, rakyat malaysia yang tak berapa nak bersemangat nasionalisme ni.

korang yang pakai tu, muka kalau macam dorang takpa. ni muka macam orang kampung chendor tu (maksud aku, muka habis melayu dah), nak pakai gitu. malu lah aku.

kita mungkin merdeka pada kertas, kita mungkin merdeka pada laungan.
tapi sayang.
minda masyarakat kita masih terikat kuat, dijajah penjajah.

semoga Allah selamatkan Malaysia dan rakyatnya.