Thursday, May 3, 2012

Jujur.

Susah sangat ke nak jadi mukhlis?

Kalau ya, katakan ya.
Kalau tidak, katakan tidak.

Yang hitam, katakan hitam.
Yang putih, katakan putih.

Perlu ke bercakap di belakang, mengutuk sana sini.



Jawapannya, susah kan?
Susah nak jadi mukhlis dalam kehidupan sekarang. 
Kena jaga hati semua orang.
Kalau jujur sangat, nanti orang sana tak puas hati, orang sini sakit hati, orang sinun merajuk sampai mati. 

Tapi kalau tak jujur, 
Kita yang tak puas hati, kita yang sakit hati, kita yang merajuk sampai mati.

Tapi ada caranya sebenarnya.
Nak jujur kena tegur.
Tegur orang kena ada adabnya. Tegur orang kena ada caranya.
Kalau tak lembut pada bahasanya, mungkin halus pada percakapannya.

Tak perlu tunggu kita jadi baik dan sempurna kalau nak tegur orang.
Kita bukan Tuhan. 
Kita kan sentiasa buat kesilapan. Biasalah, itu memang dah norma kehidupan.

Orang pun kena tegur kita.
Dan kita kena terima. Seadanya.
Tak boleh lah kita je yang nak betulnya.

__________________________________________

Sebenarnya saya terasa hati dengan seseorang. Tapi entah sampai bila saya nak simpan dendam. Dah hampir 3 tahun. Tapi hati saya degil. Tetap nak terasa dengan pekikan dan salakan membabi buta dia.

"Menda dah lame..Dah dah le. Tak baik ko macam ni do."

Susah jadi orang macam ni. Susah nak marah, bila dah marah, susah nak padam 
api dalam hati.  Susah jadi orang pendendam. Tidur berselimutkan benci, berbantalkan sakit hati, bertilamkan kegembiraan setan menari nari. (ye, saya sengaja akhirkan setiap perkataan dengan ...i)

Tapi hei, saya cuba untuk terima dia. Tapi setiap pelukan pada dia bersalut kebencian. Setiap senyuman adalah satu paksaan. Setiap kata kata yang saya ungkapkan hanyalah penipuan. Dan setiap detik masa saya dengannya, gumpalan perasaan menyampah dan keinginan untuk lari darinya membesar, sehingga menyakitkan dada saya.

Tapi saya nak jadi mukhlis.
Jadi, jujur..
Saya benci dia.

Tapi saya cuba. Cuba untuk lupa.
Lupa pada salakan membabi buta.
Lupa pada perkataan-perkataan 'indah' yang keluar dari mulutnya.
Lupa pada kesan salakannya pada hubungan saya dengan bulatan saya. 

Mungkin akan berkesan 50 tahun dari sekarang.
Bila saya bersama amnesia.




Oh saya lupa. Haha belum 50 tahun sudah lupa. 
Assalamuaalaikum.